24-07-08

Games for Windows Live gratis

Microsoft maakt Games for Windows Live gratis
Microsoft heeft bekendgemaakt dat gamers en ontwikkelaars per direct gratis alle mogelijkheden van Games for Windows Live kunnen gebruiken. Voorheen hadden spelers een Gold-abonnement nodig om online tegen elkaar te kunnen spelen.
De bekendmaking van Microsoft op het Gamefest 2008 in Seattle is niet verrassend: het bedrijf kreeg bij de start van Games for Windows Live al veel kritiek te verduren. De grootste oorzaak van irritatie bij spelers was dat het inkomstenmodel van Xbox Live werd toegepast: naast de aanschafkosten van het spel moest er ook geld worden neergelegd om via Live online te kunnen spelen. Bij 'gewone' games worden spelservers vaak door derden gerund, waardoor gratis gespeeld kan worden.
Ook voor spelontwikkelaars was Games for Windows Live niet gratis; er waren bovendien strenge eisen aan het ontwikkelen verbonden. Daarom heeft Chris Satchell, cto van Microsofts Entertainment Devices-afdeling, op Gamefest 2008 bekendgemaakt dat het ontwikkelen voor Games for Windows Live gratis zal worden. Daarnaast kunnen voortaan Microsofts matchmaking-servers gebruikt worden en hoeven ontwikkelaars dus zelf geen server meer te onderhouden.
1216823261Gamers zelf zullen blij zijn om te horen dat Satchell ook heeft aangekondigd dat alle functionaliteit van een Gold-abonnement in Games for Windows Live per direct gratis wordt. Verder wist hij ook te melden dat de huidige Xbox 360-achtige interface, die op de console zelf ook vernieuwd zal worden, op de schop zal worden genomen en meer pc-vriendelijk zal worden gemaakt. Ten slotte komt er in de herfst een Marketplace waar demo's, trailers en downloadbare spelcontent beschikbaar zullen zijn.
De vraag is of Microsoft niet te laat met deze ommezwaai is. Spelontwikkelaar Valve timmert al hard aan de weg met Steam en biedt developers de bijbehorende sdk Steamworks. Onder andere de uitgevers Ubisoft en Rockstar hebben al spellen op Valves digitale distributieplatform uitgebracht. Ook uitgever Electronic Arts en ontwikkelaar Blizzard zien heil in online distributie, maar hebben elk gekozen voor een eigen oplossing.

Gepost in Microsoft | Permalink | Commentaren (0) |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.